Nyhet4 oktober 2023

Amerikaner mest intresserade av svenska kanelbullar och svensk fikakultur

85 procent av de Sverigeintresserade amerikanerna är nyfikna på svensk fikakultur "Swedish Fika" som innefattar kanelbullar, småkakor och kaffemys.
kanelbulle2-Foto Jim Hofverberg-Visit Sweden
Foto: Jim Hofverberg/Visit Sweden

Det visar en tidlös undersökning som Visit Sweden, Sveriges marknadsföringsbolag för turistlandet Sverige, genomfört bland personer utomlands som är intresserade av Sverige som resmål.

Näst efter amerikaner är resenärer från våra grannländer Norge och Finland de mest intresserade av den exotiska fikakulturen, men intresset från tyskar och fransmän ligger inte långt efter.

Att den svenska fikatraditionen är poppis bland internationella resenärer tar Visit Sweden fasta på och lyfter ofta fram prinsess- och jordgubbstårta, kanelbullar och småkakor som något man inte får missa under ett Sverigebesök, inte minst under kanelbullens dag den 4 oktober.

Så här berättar Visit Sweden om svensk fikatraditionen för internationella besökare

Andel som svarade ja på frågan om man är intresserad av att uppleva Swedish Fika, den härliga seden att njuta av en kopp kaffe med vänner på plats i Sverige, ställd av Visit Sweden till globala resenärer med Sverigeintresse i respektive land hösten 2021:

• 85% USA
  • 79% Norge
  • 78% Finland
  • 72% Frankrike
  • 72% Tyskland
  • 72% Storbritannien
  • 66% Danmark
  • 64% Nederländerna

Visit Sweden har det offentliga uppdraget från svenska staten att marknadsföra resmålet Sverige. Visionen är att Sverige år 2030 är världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation. Visit Sweden är ett statligt aktiebolag med ca 50 anställda runt om i världen. Bolaget är baserat i Stockholm och hade år 2022 en omsättning om ca 159,9 miljoner kronor.