Pressrelease19 februari 2020

Visit Sweden öppnar portabelt designmuseum – i en ryggsäck

Nu kan utländska turister låna en kurerad designutställning i en ryggsäck när de kommer till Sverige. I ryggsäcken finns designföremål som inspirerar till upplevelser i fyra regioner i landet och är redo att hämtas upp i Umeå, Stockholm, Göteborg eller Malmö. Den portabla designutställningen är en satsning som ska göra fler designintresserade nyfikna på att upptäcka Sverige.
vw5pt5v6u3ij2ayhl60r.jpg

Nu kan utländska turister låna en kurerad designutställning i en ryggsäck när de kommer till Sverige. I ryggsäcken finns designföremål som inspirerar till upplevelser i fyra regioner i landet och är redo att hämtas upp i Umeå, Stockholm, Göteborg eller Malmö från och med i mars. Den portabla designutställningen är en satsning som ska göra fler designintresserade utländska besökare nyfikna på att upptäcka Sverige.

Att smälta in bland svenskar och se vår livsstil inifrån är något av det mest spännande som turister från utlandet vill göra i Sverige. Den svenska livsstilen tar sig tydligt uttryck genom designen vi omger oss med, och därför har Visit Sweden och Designprogrammet* nu öppnat sin tredje utställning i Swedish Design Museum – denna gång med utvalda designföremål som har packats ner i en ryggsäck och kan lånas gratis av utländska turister. Ryggsäckarna bokas veckovis online.

Satsningen Swedish Design Museum To Go består av fyra utställningar – South, West, East och North – och har sin geografiska bas i fyra svenska städer och dess omgivningar. Designföremålen i de olika utställningarna hämtas ut på plats i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå, och sakerna är kopplade till berättelser som ska inspirera till något att göra på platsen som också svenskar gärna gör.

De fyra utställningarna har satts ihop av lokala kuratorer som verkar i kreativa branscher. De har valt ut upp till tio väldesignade och användbara föremål som ska inspirera om platsen och upplevelser där. Till exempel att vandra Pilgrimsleden med skor från Icebug, som ligger i ryggsäcken som lånas i Göteborg. Eller en svenskdesignad handduk från Noy Road som tipsar besökaren att åka till den vackra Källtorpssjön vid Hellasgården strax utanför Stockholm för en bastu med vinterbad.

Kuratorernas tips om upplevelser på platsen och berättelser om objekten publiceras i det virtuella museet och fungerar sedan som en riktig insiderguide till Sverige – även för de som inte bokar en ryggsäck.

- Den svenska designen finns närvarande i vår vardag och är ofta skapad för att användas och inte sättas på piedestal. Visit Sweden vill sprida svensk design som en anledning att besöka Sverige och utställningen fungerar som en personlig guide speciellt för den designintresserade besökaren, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.

Swedish Design Museum To Go är den tredje utställningen i Swedish Design Museum, Sveriges första digitala museum för design, som öppnades 2017.

- Swedish Design Museum To Go är inte bara en virtuell upplevelse, utan besökaren kan verkligen hålla i och använda föremål som både ger en verklig inblick i vår design och som lockar till upplevelser av platsen. Vår Sverigekampanj är tänkt att leva under hela året för att kunna skapa effekt över tid, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.

Swedish Design Museum To Go-utställningen öppnar idag och är tillgänglig för alla på swedishdesignmuseum.com. Visit Sweden vill med utställningen sprida inspiration om design i Sverige i internationella medier och i sociala medier, speciellt i Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA. Förra utställningen i Swedish Design Museum, som visade upp svenska hem och inredningsdesign med hjälp av utvalda öppna bostadsvisningar, omskrevs till exempel av tongivande amerikanska magasinet Architectural Digest.

*Swedish Design Museum är en del av regeringens designprogram, som Visit Sweden driver tillsammans med Svenska institutet, Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands, Sveriges Arkitekter samt Trä- och Möbelföretagen och en rad regioner, städer och andra partners. Satsningen ska öka intresset för svensk design, arkitektur, mode, möbler och andra designuttryck.

Så går det till
En egen Swedish Design Museum To Go-ryggsäck av märket Sandqvist kan bokas kostnadsfritt för en vecka i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå på swedishdesignmuseum.com. Väskan ska återlämnas i samma skick som vid utlåningen.

Vid lanseringen släpps bokningsmöjligheter för mars, april och maj. Bokningar för juni till september kan göras med start i maj.

Utställningarna finns i fyra versioner – South, West, East och North – och har sin bas i de fyra städerna och dess omgivningar.

Utställningarna har kurerats av:
South: Johan och Nina Kauppi, som driver designstudio i Malmö
West: Frida Ramstedt, inredningsdesigner och bloggare från Göteborg
East: systrarna Helin Honung, casting director, och Dimen Abdulla, dramatiker från Stockholm
North: Linnéa Therese Dimitriou, konstnär och creative director från Umeå

Swedish Design Museum To Go på YouTube