Nyhet18 augusti 2022

Internationella intresset för Sverige som turistresmål fortsätter att öka – upp 40 % jämfört med innan pandemin

Intresset för Sverige bland världens turister ser ingen avmattning. Visit Sweden som marknadsför Sverige som turistland har nu tittat på senaste tidens turistgooglande om Sverige – alltså på sökningar om Sverige med kopplingar till att resa, turista och besöka. Internationellt har Googlandet om turistsverige ökat med 40 procent jämfört med samma period 2019. Svenska sökningar om att turista i Sverige har till och med gått upp med 52 procent.
Googlandet_om_turistlandet_Sverige_2022.png

Visit Sweden har tittat på Googlandet om Sverige som turistland under kvartal två, det vill säga april-juni år 2022.

- Intresset för Sverige som turistland bara ökar liksom antalet gästnätter och restaurangbesök, säger Jim Hofverberg som är kommunikationschef hos Visit Sweden.

- Det gäller nu för besöksnäring, företag och turistbransch att fånga upp de intresserade där ute med lockande erbjudanden som gör att turisterna kommer hit, fortsätter Jim.

Det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden marknadsför turistlandet Sverige och bistår den svenska besöksnäringen med kunskaper och insikter om mer hållbara målgrupper att locka.

Grafik 2019-2022

Allra flest sökningar, därmed störst intresse för Sverige som turistland där vi mäter, andra kvartalet i år kommer från:

1 Tyskland
2 Sverige
3 USA
4 Norge
5 Danmark
6 Storbritannien
7 Nederländerna
8 Finland
9 Frankrike
10 Indien

Att man i Tyskland verkar vara mer intresserade av Sverige som turistland än svenskarna själva, kan hänga samman med de ökade möjligheterna för svenskar att resa utomlands.

- När utlandsresemöjligheterna ökar, ökar även sökandet efter utlandsresor vilket kan påverka intresset att söka information om Sverige.

- Utlandsresandet konkurrerar med det inhemska men vi ser att trenden att semestra i och uppleva Sverige blir allt starkare. Jämför vi kvartal 2 år 2022 med 2019 har antalet inhemska reserelaterade sökningar ökat med 51 %. Nu letar sig svenskarna tillbaka till de större städerna i större utsträckning, något som den senaste gästnattsstatistiken från Tillväxtverket visar, säger Jim.

Det som flest, internationellt, söker efter nu under sommaren är ”storstäder” och ”öar i Sverige”. Även semesterboenden och semesterpaket samt platser att besöka är populära sökningar.

Störst ökning av antalet sökningar på Google om Sverige under kvartal två 2022 jämfört med kvartal två 2021 visar: camping, kryssning och nöjesparker som framför allt intresserar norrmän, finländare och tyskar.

Det är nu också tydligt att sökningar om Sverige kopplade till restriktioner, regler och pandemiinformation minskar. Samtidigt visar många undersökningar att tydlighet kring säkerhet, flexibilitet och avbeställningsmöjligheter är väldigt viktigt för resenärer som vill resa till Sverige.

Nya sökkategorier som under året letat sig upp på topp 20 listan internationellt när det kommer till turistande i och till Sverige handlar om ”caféer”, ”konditorier” och mer generellt om ”restauranger”.

Även ”stränder” är något som nu börjar förknippas med Sverige i allt större utsträckning. För tyskar ökar sökningar relaterade till familjeresor, för holländare är det svenska resorts. För fransmännen är vinet uppenbarligen viktigt, sökningar på Sverige och vinturism är det som ökar i den resenärsgruppen.

Att intresset för Sverige är högt ute i världen visar även internationella undersökningsföretaget YouGovs undersökning Brand & Destination Rankings 2022, där Sverige rankar bland topp-5 och topp-6 att besöka från USA, Tyskland, USa och Storbritannien:

Tyskland: 1. Tyskland, 2. Italien, 3. Österrike, 4. Danmark, 5. Sverige

USA: 1. Italien, 2. Ön Hawaii, 3. Kanada, 4. Staten Hawaii, 5. Sverige

Storbritannien: 1. Italien, 2. Spanien, 3. Kanada, 4. Norge, 5. Portugal, 6. Sverige

Hela undersökningen finns här: https://bit.ly/3dw4Nsr

[email protected] Koncernkommunikationschef Visit Sweden, 070-644 64 12

Marknadsföringsbolaget Visit Sweden har av den svenska regeringen det officiella nationella uppdraget att marknadsföra Sverige som turistland, för att bidra till visionen att Sverige år 2030 är världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation. Genom marknadsföring som leder mot ett mer medvetet resande tillför Visit Sweden hållbart värde för svensk besöksnäring. Visit Sweden är ett statligt ägt aktiebolag med närmare 60 medarbetare. Bolaget som år 2021 omsatte cirka 175 miljoner svenska kronor är baserat i Stockholm med medarbetare i länder som värderas viktiga att finnas representerade i.