Pressrelease22 mars 2012

Internationellt varumärkesledarskap samt hotell- och restaurangkompetens förstärker VisitSwedens styrelse

Josephine Rydberg-Dumont, affärsrådgivare och tidigare bl a vd för IKEA of Sweden, har valts till ny styrelseordförande i VisitSweden AB. Hon efterträder Elizabeth Nyström, som efter 8 år lämnar sin plats i styrelsen.

Josephine Rydberg-Dumont har lång ledarerfarenhet från internationell marknadsföring och varumärkesutveckling i olika befattningar inom IKEA-koncernen, samt från 8 år i IKEA:s koncernledning. Efter studier på Handelshögskolan i Göteborg har hon verkat och arbetat utomlands under en stor del av sitt liv. Josephine Rydberg-Dumont är styrelseledamot i Skanska AB.

Elizabeth Nyström valdes in i dåvarande Sveriges Rese- och Turistråds styrelse 2004, för att vid VisitSwedens bolagsstämma i mars 2012 lämna posten.

Ny ordinarie styrelsemedlem i VisitSweden är också Eva Östling Ollén, vd för SHR/Visita (Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare). Eva efterträder Elisabeth Haglund, vd på Hotel Tylösand, som avgick vid VisitSwedens bolagsstämma i mars 2012.

För ytterligare information, kontakta
Magnus Nilsson, styrelseledamot och ordförande i Svensk Turism AB, tel 0706-55 99 59
Josephine Rydberg-Dumont, tel 0705-72 75 52
Eva Östling Ollén, tel 0703-87 19 00