Pressrelease22 november 2012

Julshopping i modestaden Stockholm marknadsförs med rymmande skyltdockor i Oslo

Modedockorna i Oslos skyltfönster har fått nog av värmande underställ och flyr till stilsäkra outfits i modestaden Stockholm. Det är budskapet i en ny reklamfilm från VisitSweden och Stockholm Visitors Board som ska marknadsföra Stockholm lagom till julhandeln.
ekhn9wvzgentw1d0dczn.jpg

I Norge anses det allmänt att modetrender når Stockholm före Oslo, och därför satsar VisitSweden och Stockholm Visitors Board på en shoppingkampanj för att locka modeintresserade oslobor till Stockholm inför jul. Den kända norska modefotografen Marie Kristiansen har fått regissera en reklamfilm som nu sprids på Youtube både i Norge och andra länder, hittills med cirka 150 000 visningar. Bilder av kroppsmålade modeller som lämnar sina skyltfönster och marscherar bort på Oslos gator i filmen ”The Mannequin Escape” är redan en snackis i norska modekretsar och har plockats upp av norsk tv och reklammedier. På Oslos gator syns samtidigt reseerbjudanden till Stockholm på storbildstavlor.

Även om filmen har tagits fram för den norska marknaden har den också fått en stor spridning i bland annat Frankrike.

-       Kampanjen är otraditionell sett med turistiska ögon, och jag tror att det är vad som krävs för att få uppmärksamhet för en destination om man har en begränsad budget, säger Sanna Gsson Johnsen, seniorprojektledare på VisitSwedens Norgekontor. Vi behöver kommunicera annorlunda för att sticka ut från våra närmaste konkurrenter om de norska shopping-resenärerna.

Stockholm har årligen 250 000 norska övernattningar, vilket gör Norge till en av de största utlandsmarknaderna för staden. Både VisitSweden och Stockholm Visitors Board bedömer att det finns en stor potential att få betydligt fler att besöka Stockholm även vintertid. Därför har Stockholm Visitors Board initierat ett samarbete med några av Stockholms främsta shoppingaktörer: Biblioteksstan, Mood Stockholm, NK, PUB, Åhléns City och City i Samverkan. Tillsammans med SAS och Radisson Blu är det dessa aktörer som står bakom julshoppingkampanjen mellan 12 november och fram till jul. Det nya samarbetet med handeln har sitt ursprung i arbetet med Stockholmsstrategin, ett övergripande arbete för utveckling av besöksnäringen i Stockholms län.

-       Svenskt mode har utvecklats snabbt till en kreativ och kommersiell framgång och speglar en modern attityd och livsstil med bibehållen koppling till Sveriges rika tradition av konst, inredning och design, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden. Svenskt mode gör det möjligt att ladda Sveriges varumärke som ett modernt progressivt land och samtidigt locka Oslobor till shopping i Stockholm.

Fakta om kampanjen
- “The Mannequin Escape” på http://www.youtube.com/watch?v=fpcBGUhjh0U
- kampanjsajt ”Going home to fashion” på www.visitsweden.com/fashion
- storbildsreklam i Oslo centrum