Nyhet10 maj 2023

Per Sjödell ny i Visit Swedens styrelse

Vid årets bolagsstämma i slutet av april, för statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden AB, valdes en ny ledamot in i styrelsen: Per Sjödell.
PerSjodell.beskuren

Per Sjödell (f 1972) har en magisterexamen i ekonomi från Linköpings Universitet. Han har en bakgrund som global marknadsdirektör H&M, marknadschef ICA, VD Pocket Shop samt Sverige-VD för Gant och Fiskars. Han har varit styrelseordförande för Lindex, Lyko och Nordic Morning samt styrelseledamot i Stockmann och Akademibokhandeln.

Idag är Per verksam som styrelseordförande för Arkvision Nordic, Identity Works, Equestrian Stockholm och Parfym.se. Han är också styrelseledamot i Spendrups, Swedavia, Spring Wine & Spirits, Haypp Group och Carismar Software.

- Per blir ett bra tillskott och komplement till styrelsen med sin breda erfarenhet och engagemang för bland annat marknadsföring, värdeskapande och digitalisering, säger Karin Johansson, styrelseordförande för Visit Sweden.

- Jag vill även passa på att tacka Jari Virtanen som efter nio års klokskap nu lämnar över stafettpinnen som styrelseledamot för Visit Sweden till Per.

- Det ska bli otroligt kul att få jobba tillsammans med Visit Swedens duktiga team och bidra till att marknadsföra vårt fantastiska land. säger Per Sjödell, nytillträdd styrelseledamot för Visit Sweden.

- Jag vill verkligen välkomna Per till Vist Sweden och är övertygad om att han kommer att tillföra insikter och värdefulla aspekter till vårt arbete att skapa värde för svensk turism- och besöksnäring genom marknadsföring av turistlandet Sverige, säger Susanne Anderson, vd för Visit Sweden.

I samband med årsstämman avtackades Jari Virtanen, VD för Stena Line Travel & Retail Group som suttit i styrelsen som ledamot sedan 2014. Både ordförande, bolag och ägare tackade för Jaris höga kompetens och engagemang.

Foto & Film för fri publicering i Sverige
Foto & film för fri publicering, från svenska regioner & destinationer

Jim Hofverberg
Kommunikationschef, Visit Sweden
Pressjour: +4687891003

Visit Sweden har det offentliga uppdraget från svenska staten att marknadsföra resmålet Sverige. Visionen är att Sverige år 2030 är världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation. Visit Sweden är ett statligt aktiebolag med ca 50 anställda runt om i världen. Bolaget är baserat i Stockholm och hade år 2022 en omsättning om ca 159,9 miljoner kronor.