Nyhet21 februari 2023

Så tänker och googlar svenskar om resande och semester 2023

Googlandet om semester i Sverige har ökar 46 procent i januari 2022 jämfört med januari 2019. Visit Sweden, Sveriges marknadsföringsbolag gör löpande oberoende undersökningar kring svenskars inställning till resor och semester både inom Sverige och utomlands, tillsammans med opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Senaste sammanställningen, från slutet av januari 2023, finns nu på Visit Swedens sajt för kunskapsdelning.
Semestersvenskars reseplanering
Foto: Lars Sjöqvist/Visit Sweden

Andelen svenskar som i januari 2023 planerar en Sverigesemester de kommande sex månaderna ligger på i princip samma nivå som i januari 2022: 34 procent.

Andelen svenskar som i januari 2023 planerar en utlandssemester de närmaste sex månaderna har ökat från 49 procent januari 2022 till 57 procent i januari 2023.

• Något fler har varit på en utlandsresa de senaste 6 månaderna (46%) jämfört med i januari 2022 (33%).
  • Framför allt är det Spanien (14%), Danmark (10%), Storbritannien, Grekland (vardera 8%), Italien, Tyskland & Norge (vardera 7%), som svenskarna planerar en resa till nu, förutom Sverige (34%).

Skillnaden mellan inrikes- och utrikesplanerarna kan bero på att en Sverigesemester möjligen planeras i mindre utsträckning än en utlandssemester.

Inflationen påverkar fyra av tio

Inflationen påverkar reseplaneringen för fyra av tio svenskar. De vanligaste svaren bland dem som uppger att de påverkas är att de nu väljer billigare alternativ eller väntar med att boka.

Vad gäller förväntningar om att livet ska återgå till som det var före pandemin, är det nu bara 2 av 10 som tror att detta kommer att inträffa inom ett år. Denna andel har minskat gradvis sedan 2021. Även om de akuta effekterna av pandemin har avtagit kraftigt så har de allra flesta (6 av 10) alltså landat i att pandemin kommer att ha långvariga effekter.

• Fortsatt svarar många att man i större utsträckning kommer att köpa lokala produkter, resa utanför högsäsong, välja arrangörer med fokus på säkerhet och att spendera mer tid i naturen på sin semester, jämfört med innan pandemin.

Pandemin har långvariga effekter

De åtgärder som svenskarna vidtagit pga. pandemin, till exempel att resa dit där det är lätt att ta sig hem eller att undvika delade färdmedel, har minskat, men många vill fortfarande att andra bär munskydd (12%) och var femte (21%) är orolig för att smittas av covid-19. Något som kan vara bra att ha i åtanke även om det mesta fungerar som vanligt.

• Trots lättade regler och restriktioner som gör 2023 till ett mer ”normalt” år, tror över hälften att det antingen kommer att ta mer än ett år innan pandemin är över och livet har återgått till det normala, eller att livet aldrig kommer att återgå till som det var tidigare.
    • Över lag sedan april 2021 kan vi se att andelen osäkra ökat. Även andelen som tror att det aldrig går tillbaka till ”normalläge”.
  • Andelen som vill ha anpassningar av olika slag på grund av pandemin fortsätter att ligga lägre än 2021 men några anpassningar är ändå fortsatt populära: Ca 4 av 10 instämmer i att de vill resa på semester till platser från vilka det är lätt att ta sig hem från, och ca 3 av 10 vill undvika trängsel och folksamlingar och resa i egen bil för att undvika smitta, ca 1 av 5 oroar sig för att bli smittad av covid-19.
  • Drygt 80% svarar att bra av- och ombokningsmöjligheter samt att försäkringen gäller är viktigt för att man ska ta steget och göra en bokning. I princip ingen svarar att det inte är viktigt.

Uppfattning om säkerhet

• Andelen som tycker att Sverige är ett säkert resmål ligger nu på 80% och ungefär så har det sett ut sedan i mars 2022.
  • Samma utveckling ser vi för många andra länder, både nordiska och europeiska, där alla de undersökta länderna nu ses som säkra av majoriteten, även om nivåerna är lite lägre än för Sverige.

Googlandet om resor till och turistande i Sverige

Svenskars reserelaterade sökningar på Google om Sverige har år 2022 ökat med +46% sedan 2019. Jämförs 2022 med 2021 noteras en liten minskning med -4,3%.

Under pandemin var svenskar den största marknaden med intresse för resor inom Sverige följt av tyskar. Även om det skett en minskning det senaste året så är intresset för Sverige stort.

Detta googlar svenskar efter:

1. Destinationer (storstäder, regioner, öar, mindre städer)
  2. Naturfenomen (norrsken, vattenfall, sjöar, fjordar och glaciärer, grottor)
  3. SPA Boende (spahotell)
  4. Turismpaket och produkter (semesterpaket)
  5. Parker och reservat (nationalparker, naturreservat, parker)
  6. Nöjesparker (vattenland, nöjespark, äventyrspark)
  7. Skidboende (ski-resorts, skidboende)
  8. Vintersporter (skidor, turskidor, längdskidor, alpinskidor, skridskor)
  9. Camping (camping, stugor, husbil, bungalows, tält)
  10. Gastroaktiviteter (vinturism)
  11. Historiska platser (slott och borgar, historiska platser)
  12. Hotell (hotell, 5 stjärniga hotell, boutiquehotell)
  13. Vandring (dagsvandring, klättring, vandring)
  14. Golf (golf)
  15. Boende på landsbygden (stugor, lantliga hus)
  16. Djurskådning (safari)
  17. Speciella evenemang (musikevenemang, evenemang)
  18. Äventyr och utomhusaktiviteter (cykling, forsränning, äventyrsturism, mountainbike, kanot, kajak)
  19. Turistattraktioner (platser att besöka, saker att göra, turistattraktioner)
  20. Rundturer

Om undersökningen bland svenskar

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden jan 2023 (v. 1-4) har sammanlagt 306 intervjuer via internet genomförts med allmänheten i Sverige, 18 år eller äldre. Den äldsta är 99 år. Data vägs utifrån kriterierna kön, ålder och region mot bakgrund av en modell från Statistiska centralbyrån, så att resultatet är representativt för befolkningen i förhållande till det totala antalet personer som har deltagit i undersökningen.

Här kan du hämta Visit Swedens YouGov-undersökning bland svenskar

Nästa temperaturmätning bland svenskar görs under våren 2023 och kommer publiceras i maj.

Svenskars Googlande om resor och semester i Sverige

Visit Sweden har det offentliga uppdraget från svenska regeringen att marknadsföra resmålet Sverige. Visionen är att Sverige år 2030 är världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation. Nu mer än någonsin måste resande göras hållbart, medvetet och skapa långsiktigt värde för både resenärer, lokala samhällen och vår planet. Visit Sweden är ett statligt aktiebolag med ca 60 anställda runt om i världen. Bolaget är baserat i Stockholm och hade år 2021 en omsättning om ca 175 miljoner kronor.

Bilder & rörligt för fri publicering

Jim Hofverberg
Koncernkommunikationschef