Pressrelease12 mars 2013

VisitSwedens kampanj en av Sveriges mest kreativa lösningar

VisitSwedens och Stockholm Visitors Boards reklamfilm The Mannequin Escape är nominerat för Mest kreativa lösning i sponsrings- och eventtävlingen Gyllene Hjulet 2013. Filmen ingick i en satsning för att locka shoppingsugna norrmän till Stockholms julhandel.
py3xz9fy7czjh63dq7gy.jpg

VisitSwedens och Stockholm Visitors Boards reklamfilm The Mannequin Escape är nominerat för Mest kreativa lösning i sponsrings- och eventtävlingen Gyllene Hjulet 2013.  Filmen ingick i en satsning för att locka shoppingsugna norrmän till Stockholms julhandel.

Modedockorna i Oslos skyltfönster har fått nog av värmande underställ och flyr till stilsäkra outfits i modestaden Stockholm. Det är budskapet i en reklamfilm från VisitSweden och Stockholm Visitors Board som marknadsförde Stockholm lagom till julhandeln. En känd norsk modefotograf regisserade filmen som har spridits på Youtube både i Norge och andra länder, hittills med cirka 175 000 visningar. ”The Mannequin Escape” blev snabbt en snackis i norska modekretsar och plockades upp av norsk tv och reklammedier. På Oslos gator syntes samtidigt reseerbjudanden till Stockholm på storbildstavlor.

-  Det blir allt svårare att beröra resenärer med budskap om olika destinationer. Genom att vi har lagt ned mycket arbete på att lära känna våra målgrupper vet vi att kreativ och smart kommunikation som verkligen utgår från människorna vi vänder oss till går hem, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

Trots att filmen ska marknadsföra Stockholm visas inte en enda bild från destinationen. Norges främsta modefotograf Marie Kristiansen samlade talangfulla människor omkring sig, bland annat en flerfaldigt prisbelönad ljuddesigner och en i Norge känd svensk musiker.

Det var VisitSweden och Stockholm Visitors Board som stod bakom julshoppingkampan-jen, tillsammans med SAS, Radisson Blu, och några av Stockholms främsta shoppingaktörer: Biblioteksstan, Mood Stockholm, NK, PUB, Åhléns City och City i Samverkan. Kampanjen rullade mellan 12 november och fram till jul och var resultatet av ett kreativt samarbete med reklambyrån Los & Co.

-  När vi valde att kommunicera Stockholm som ”fashion capital” visste vi att vi stack ut hakan och medvetet vände oss mot en mycket specifik och kräsen målgrupp - Oslos fashionistas. Vi har lånat mycket av uttrycket i kampanjen från modevärlden, vilket inte är så vanligt när det handlar om resor, säger Sanna Gsson Johnsen, projektledare för kampanjen på VisitSwedens Norgekontor. Det är svårt, men tacksamt, när man lyckas spela på spänningen mellan norrmän och svenskar.

Norge är Sveriges största utlandsmarknad för turism med över 3,3 miljoner övernattningar årligen. Enbart Stockholm har årligen 250 000 norska övernattningar, vilket gör Norge till en av de största utlandsmarknaderna för staden. Enligt VisitSweden finns det en stor potential att få betydligt fler norrmän att besöka Stockholm även vintertid.

Gyllene Hjulet delas ut den 14 mars.

För ytterligare information | kontakta
Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00
Sanna Gsson Johnsen, seniorprojektledare VisitSwedens Oslokontor, tel +47 91394062, [email protected]
Bitte Olsson, Corporate Communications Manager, tel: 0705-25 04 56, [email protected]