Nyhet25 augusti 2023

"Autumn in Sweden” är Visit Swedens senaste kommunikation för att fortsätta attrahera internationella resenärer

Samtidigt som bilden av Sverige utmanas av flera, olika, negativa narrativ - fortsätter Visit Sweden, svenska statens marknadsföringsbolag för turistlandet Sverige, att berätta om positiva sidor med att resa och semestra i Sverige.
Trygg_Visit_Swe_Ostergotland_547 kopiera
Foto: Henrik Trygg/Visit Sweden

"Autumn in Sweden" är enbart en av flera budskap som Visit Sweden i närtid kommer att sprida internationellt. Se kommunikationen här, på Visit Swedens engelskspråkiga sajt: https://visitsweden.com/about-sweden/autumn/

En större, internationell marknadsföringskampanj för att väcka nyfikenhet för turistlandet Sverige kommer att sjösättas under hösten. Kampanjen är under produktion och än så länge hemlig.

- Vi på Visit Sweden fortsätter att arbeta intensivt med att upprätthålla den positiva bilden av Sverige genom både egna kanaler och genom att förmå andra boosta positiva berättelser om resmålet Sverige, säger Susanne Andersson som är marknadsföringsbolaget Visit Swedens vd.

Samtidigt som den mer generella mediabilden om Sverige som land är negativ på många håll, är bilden av turistlandet Sverige och mediabilden om resmålet Sverige fortsatt mer positiv. Detta visar de senaste undersökningarna och kartläggningarna som gjorts av Visit Sweden.

- Hur länge den positiva bilden av resmålet Sverige består är svårt att sia om, men vi gör allt vi kan med de resurser vi har för att berätta om vad Sverige som turistland erbjuder, för de målgrupper vi vet är mottagliga, avslutar Susanne Andersson.

Så arbetar Visit Sweden:

• Med fokus på ett mer medvetet resande utvecklar och förvaltar Visit Sweden varumärket Sverige, inom segmentet ”turistlandet Sverige”. Visit Sweden bedriver även insiktsarbete och analys inom ramen för resmålet Sveriges målgrupper och marknader.
  • Visit Sweden marknadsför turistlandet Sverige dagligen, bland annat genom egna och andras digitala kanaler och medier, PR och internationell pressinformation.
  • Visit Sweden erbjuder svensk turism- och besöksnäring kunskaper och insikter om målgrupper, marknader och marknadsföring, helt utan kostnad.
  • Visit Sweden erbjuder även unika, internationella marknadsföringsmöjligheter mot betalning, bland annat på globala bokningsplattformar.
  • Visit Sweden bearbetar internationella researrangörer så de får upp ögonen för utbudet i Sverige och hittar svenska destinationer och aktörer att samarbeta med.
  • Visit Sweden har precis även genomfört ett pilotprojekt kring Open Data för turism- och besöksnäringsföretag som fått mycket positivt gensvar och som bolaget hoppas kunna ta vidare. Open Data innebär helt kort att det svenska utbudet av attraktioner, aktiviteter och upplevelser tillgängliggörs digitalt på ett nytt, standardiserat sätt som sökmotorer och allt fler reseaktörer efterfrågar.

Pressbilder för fritt bruk i Sverige:

För mer pressinformation:

Jim Hofverberg

Kommunikationschef/Chief Corporate Communications Officer, Visit Sweden

Mob: +46706446412

Pressjour: +4687891003

About Visit Sweden

For press & influencers

Visit Sweden has an official assignment from the Swedish government to promote Sweden as a destination. Our vision is that Sweden by 2030 is the world's most sustainable and attractive destination built on innovation. Visit Sweden is a limited company with 50 employees across the world. The Company is based in Stockholm and the turnover 2022 was SEK 159,9 million.