Nyhet25 september 2023

Destinationsdoldisen Södertälje är Visit Swedens val av plats för nästa internationella stor-evenemang: Swedish Workshop 2024

Det står nu klart att Södertälje blir platsen för Visit Swedens nästa affärsmötesevenemang för internationella reseaktörer och svensk besöksnäring. Swedish Workshop väntas locka omkring 200 turismföretag.
inre Maren centrala Sodertalje kommun_Foto Liza Simonsson
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Visit Sweden har sedan 2016 valt att lägga Swedish Workshop på olika, lite mindre orter i landets olika regioner. På så sätt blir Swedish Workshop även en slags exposé av de platser som arrangemanget förläggs till.

- Med sin innovativa, industriella och teknologiska mångfald, spännande historia och sprudlande kulturliv har Södertälje en självklar plats på Sveriges destinationskarta. Att nu få möjlighet att visa upp Södertälje för världens reseindustri i samband med Swedish Workshop 2024 känns extra roligt, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.

- Södertälje är kanske något av en destinationsdoldis för många, men med en relativt kort resa från Stockholm finns här en sällan skådad mångfald av upplevelser, aktiviteter, måltidsutbud, historia och kulturliv, fortsätter Susanne.

Visit Sweden förlägger 2024-års Swedish Workshop till den 24 -25 april för att skapa möjlighet för medverkande företag att även besöka den internationella hållbarhetskongressen GSTC2024 för turism och besöksnäring, som Visit Sweden tillsammans med Tillväxtverket arrangerar på Kungliga Djurgården i Stockholm 23 -26 april GSTC står för Global Sustainability Tourism Council men även Global Sustainbility Tourism Conference.

- Södertälje kommun tillsammans med Visit Stockholm är glada och stolta över att få vara värdar för Swedish Workshop 2024. Vi ser det som en fin möjlighet att få visa upp våra fantastiska smultronställen och näringsliv. Evenemanget kommer att innehålla kreativa möten och inbjudande visningsresor som ska väcka reslust till platsen i närtid och på längre sikt, Jonas Karlsson, Näringslivschef hos Södertälje kommun.

- Södertälje är perfekt som plats för Swedish workshop och en internationell säljarmålgrupp. Det visar den bredd och utbud som finns i hela Region Stockholm och speglar också Sverige som helhet. Det är en spännande och innovativ plats med många aktörer inom upplevelser för natur, kultur och aktiviteter, säger Caroline Strand vd för Visit Stockholm.

Swedish Workshop är ett återkommande arrangemang som genomförs vartannat år i Sverige. Senast det arrangerades i Sverige var i Falun 2022, där över 1000 affärsmöten genomfördes. Något som Visit Sweden hoppas överträffas nästa år.

- Intresset för Sverige som resmål är stort och vi vet att mötesdeltagarna är oerhört nöjda med upplägget, något vi hoppas borgar för att fler kommer och att fler affärsmöten genomförs, säger Susanne.

Swedish Workshop anordnas alltid i samarbete med en eller flera regionala aktörer inom turistnäringen, regionala turismorganisationer och destinationsbolag. Denna gång tillsammans med kommunala Destination Södertälje.

Swedish Workshop är ett av Visit Swedens största och viktigaste mötesarrangemang som lockar deltagare från researrangörer i Europa, Kina och USA. De möts på plats av personer från destinationer, incoming-företag, boendeanläggningar, upplevelseföretag och transportörer från hela Sverige.

Program och detaljer för Swedish Workshop 2024 håller på att växa fram och kommer att presenteras på Visit Swedens sajt under hösten 2023.

Ett omåttligt populärt och uppskattat inslag på programmet är de presentationsresor till olika destinationer runt om i landet, som brukar möjliggöras för Swedish Workshops deltagare.

För företag, nyfikna på att delta på Swedish Workshop

Swedish Workshop 24-25 april 2024

Visit Sweden har det offentliga uppdraget från svenska staten att marknadsföra resmålet Sverige. Visionen är att Sverige år 2030 är världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation. Visit Sweden är ett statligt aktiebolag med närmare 50 anställda runt om i världen. Bolaget är baserat i Stockholm och hade år 2022 en omsättning om ca 159,9 miljoner kronor. Det statliga basanslaget till bolagets verksamhet för år 2023 är 104,6 miljoner kronor.

För mer pressinformation

Pressbilder Visit Sweden