Pressrelease14 november 2017

Visit Sweden öppnar Sveriges första virtuella designmuseum

I dag öppnar Sveriges första virtuella designmuseum för arkitektur, design och mode. Med Swedish Design Museum vill Visit Sweden engagera designintresserade människor över hela världen. Premiärutställningen, Live from Sweden, lyfter med film och livesändningar fram hur åtta utvalda föremål används i svenskarnas vardag.
fuoho9wfdfaeaeiuh5hq.jpg

Nu slår Visit Sweden upp portarna för en ny typ av museum i Sverige. Utan väggar, tak och fysiska utställningsobjekt ska Swedish Design Museum skapa uppmärksamhet för svensk design och intressera fler utländska turister att planera för Sverige som sitt nästa resmål.

Den första utställningen, Live from Sweden, har kurerats av svenska designexperter och lyfter fram samtida svensk arkitektur, design och mode. Åtta föremål har valts ut, bland annat en reflexväska av Ann-Sofi Back, ett klimatsmart höghus i trä från Folkhem/Wingårdhs arkitekter och en löpvänlig barnvagn från Thule. Första utställningens idé är att visa upp hur svensk design är en del av människors vardag.

- Medan många andra länder har pampiga nationella designmuseer väljer vi att visa upp föremål i ett virtuellt museum som är öppet för alla, dygnet runt. Visit Sweden öppnar Swedish Design Museum för att fler ska inspireras av det svenska sättet att se på design som användbar i vardagen. Därför vill vi visa hur människor använder föremålen med Facebooksändningar och film, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.

Utländska turister ser ofta svensk design som praktisk, funktionell, hållbar och jämlik, enligt analyser från Visit Sweden. Med den här satsningen vill Visit Sweden också lyfta fram den kreativa kraft som finns i svensk design idag. Även om svensk design anses ha stora likheter med de nordiska grannländerna har Sverige den starkaste profilen som designdestination.

- Grundidén för designen i norr är att den är inkluderande – inte exkluderande – vilket gör det viktigt att visa upp hur den används. Det är där vanligt folk kommer in i bilden. Det är dem vi arbetar för, säger Eero Koivisto, designer och grundare av Claesson Koivisto Rune och en av experterna bakom urvalet av designföremål till den första utställningen.

I stället för att visa en sak i en monter eller ett plagg på en galge väljer Visit Sweden att presentera designföremålen genom att sända live på Facebook eller med ”live on tape”-film i museet. På onsdag förmiddag startar en livesändning från Hopes butik i Stockholm, där killar och tjejer provar deras unisexkollektion. Senare under dagen sänds en stunds vardagsliv från Strandparken, ett höghus i trä som binder koldioxid. Under kvällen kan man följa en livesändning från en hemmafest, med trådlösa högtalare som gör professionellt ljud tillgängligt för fler.

Från och med idag och två veckor framåt lanserar Visit Sweden sitt Swedish Design Museum på sociala medier, med fokus på USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. På den officiella sajten för Sverige som resmål får potentiella besökare inspiration och konkreta tips om ställen att besöka.

Visit Sweden driver programmet Swedish Design Moves mellan 2016 och 2019 på uppdrag av regeringen tillsammans med Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands/ASFB, Sveriges Arkitekter samt Trä- och Möbelföretagen.

Swedish Design Museums första utställning Live from Sweden innehåller

Arkitektur
- Strandparken, av Folkhem och Wingårdhs arkitekter, ett höghus i trä med positiv klimatpåverkan.
- Kaggeboda, av arkitekt Tove Fogelström i samarbete med Kolman Boye Arkitekter, ett sommarhus i Norrtälje, byggt enligt reglerna för Attefallshus, vilket gjort drömmen om ett sommarhus lättare att realisera för fler.

Design
- OD-11, av Teenage Engineering, en trådlös högtalare som gjort professionellt ljud tillgängligt för fler, efter en förlaga av designern Stig Carlsson.
- Plug Lamp, av designstudion Form Us With Love, en bordslampa med inbyggt el-uttag.
-Thule Glide, av Thule tillsammans med Veryday, en barnvagn som gör det enklare att löpträna som småbarnsförälder.
- One Happy Cloud, av Ingegerd Råman, en skål med kant på insidan, som gör det enklare att äta med pinnar eller sked.

Mode
- Changes, av modeföretaget Hope, en unisex-kollektion med storlekar för både män och kvinnor.
- Väska i reflextyg, av Ann-Sofi Back, som gör bäraren synlig i vintermörkret, från BACKs ”Watch Your Back”-kollektion.

Kuratorer för premiärutställningen har varit Emma Jonsteg, arkitekt och grundare av Utopia Arkitekter, Susanna Strömquist, journalist och redaktör för Elle Sverige och Dagens Nyheter, Eero Koivisto, designer och medgrundare av Claesson Koivisto Rune, samt Daniel Golling, journalist, och Gustaf Kjellin, kurator, båda grundare av arkitektur- och designinitiativet Summit.

Swedish Design Museum
www.swedishdesignmuseum.com

Inspiration om designdestinationen Sverige för Sverigebesökare
visitsweden.com/why-sweden-design-travel-destination/