Nyhet3 maj 2024

Kampanjen om Sverige - årets mest prisade på prestigefulla Guldägget-galan 2024

Statligt ägda Visit Swedens marknadsföringskampanj för turistlandet Sverige, ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i Sveriges största och äldsta tävling i kreativ kommunikation, Guldägget.
Guldägg2024-01

Kampanjen, som skapats av byråerna Forsman & Bodenfors och Mindshare förärades med sammanlagt fyra priser, två guld och två silver:

• Guld i kategorin PR för kampanjer som dragit nytta av förtjänade kanaler på ett kreativt och relevant sätt.
  • Guld i kategorin Digitalt för kampanjer som på ett kreativt sätt nyttjar kraften och möjligheten i digital teknik.
  • Silver i kategorin Integrerat, för kampanjer med förmåga att integrera många olika kanaler för att nå ut till många.
  • Silver i kategorin Aktivering för kampanjer som levandegör varumärken - i detta fall Sverige.

- Att belönas för att våga ta ut svängarna i sin kreativa marknadsföring efter att vi sett hur många människor som nåtts och engagerats genom att våra fantastiska medarbetare arbetat hårt för att distribuera kampanjen globalt är fantastiskt, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.

-Vi marknadsför och lyfter fram de fantastiska som hela Sverige erbjuder genom den svenska besöksnäringen och när det görs tillsammans blir et magi, säger Susanne.

Kampanjen tar avstamp i den väl kända sammanblandningen mellan länderna Sverige och Schweiz, där Sverige med humor vill skapa tydlighet och ett kontrakt med Schweiz om hur länderna ska förhålla sig i framtida kommunikation om respektive land.

- Det är otvivelaktigt att kreativitet, relevans och effektiv pressbearbetning är väsentliga ingredienser för att med humor skapa globalt engagemang som når många människor genom PR och förtjänad media med begränsade resurser, säger Nils Persson som är Visit Swedens Marknadschef.

Kampanjen har genererat en räckvidd, nått 175 253 330 UVD (Unique Viewers Daily) enbart i Norden, USA, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Schweiz, Kina, Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Sverige. Totalt var kampanjen synlig i fler än 49 länder, på alla kontinenter genom över 1230 publicerade artiklar i internationella medier. 89 procent av målgruppen har via en enkätundersökning svarat att deras intresse att resa till Sverige ökat efter kampanjen.

Mängder med medieföretag, nyhetssajter, radio-, TV-stationer och influencers har skapat eget innehåll om kampanjen. Det startades dessutom ett flera trådar på Reddit där kampanjen och uppdelningen diskuterades.

Visit Swedens kampanjsida för Sweden (not Switzerland) https://corporate.visitsweden.com/marknadsforing-av-sverige/sweden-not-switzerland-luxury-of-a-different-nature/ hade 1155 procent fler besökare än förra årets stora kampanj, Spellbound by Sweden. Genomsnittlig lästid var 10 minuter (över fem gånger längre än benchmark för liknande kampanjer).

Pressbilder från Visit Sweden

[email protected], Kommunikationschef, Visit Sweden,