Pressrelease23 november 2011

Saltstänk och ishotell ska inspirera 600 tyska resesäljare

4 000 ansökte, men bara en knapp sjättedel av de tyska resesäljarna valdes ut för studieresan till Sverige. I morgon torsdag startar den tyska researrangören Dertours årliga akademi till utvalda toppdestinationer i världen, där Göteborg, Kiruna och Icehotel får visa upp sig för 600 resesäljare och journalister. Detta är VisitSwedens största enskilda satsning hittills på den tyska marknaden.

4 000 ansökte, men bara en knapp sjättedel av de tyska resesäljarna valdes ut för studieresan till Sverige. I morgon torsdag startar den tyska researrangören Dertours årliga akademi till utvalda toppdestinationer i världen, där Göteborg, Kiruna och Icehotel får visa upp några av sina bästa sidor för 600 resesäljare och journalister. Detta är VisitSwedens största enskilda satsning hittills på den tyska marknaden. Vid de tidigare arrangemangen av ”Dertour Academy” har värddestinationen sett en 25-procentig ökning av antalet gästnätter.

600 tyska resesäljare och journalister på officiell invigning i Göteborg och därefter ett tre dagars specialprogram i och kring Kiruna ska hjälpa till att sätta Sverige på kartan i Tyskland de närmaste åren. Före programstarten har nästan hälften av deltagarna valt att uppleva flera destinationer i södra Sverige under så kallade ”pretours” och lika många kommer att uppleva vinterdestinationen Swedish Lapland efter det officiella programmet har avslutats. De 600 deltagarna besöker Sverige i två omgångar mellan den 21 november och 5 december.

På grund av den varma hösten i Lappland har Icehotel, som är en av huvudattraktionerna på resan, använt snökanoner och en specialteknik med kylslingor i marken för att bygga den 22:a upplagan av ishotellet.

Dertour är Tysklands näst största researrangör med över 5,3 miljoner gäster under 2007, varav deras gäster i Sverige stod för 84 000 övernattningar. Inte sedan 1998 har Dertours årliga utbildningsresa genomförts i Skandinavien, då man valde att resa till Finland.

- Att utöka programmet till Sverige de närmaste åren står nu i fokus för Dertour. Vi är glada att vår expansion får starkt stöd genom det goda samarbetet med våra svenska partners. Tidigare visningsresor till Sverige och Swedish Lapland har gjort våra säljare entusiastiska. Sverige har ett positivt och starkt rykte i Tyskland och nu kan vi låta fler uppleva kontrasterna, till exempel mellan kuststaden Göteborg och snöiga Lappland, turerna med hundsläde och skoter, norrskenet och Icehotel. Sverige är exotiskt, säger Sabine Gerhard, vice president Europe på Dertour/ADAC Reisen.

För tidigare destinationer som arrangerat Dertour Academy har satsningen lett till en 25-procentig ökning av försäljningen året efter besöket. För Lappland skulle det innebära drygt 1 200 fler gästnätter, vid sidan av den ökning på 5 procent fler gästnätter från Tyskland generellt som man räknar med som sidoeffekt av Dertours marknadsföring. Idag erbjuder Dertour 39 rundturer i hela Sverige, men en stor produkt är också enskilda hotellövernattningar i Sverige.

- Sverige har fortfarande en tillväxtpotential från Tyskland, trots att de tyska gästnätterna i Sverige redan nu står för den näst största volymen, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden. VisitSweden är kommunikationsbolag för Sverige och svensk besöksnäring och vi vill hitta de mest effektiva försäljningskanalerna för att nå fram till målgruppen. Av alla bokningsbara resepaket i Tyskland säljs 95 procent fortfarande via resebyråer.

- Det är en stor framgång för Sverige att stå som värdland för Dertour Academy. Det visar att det långsiktiga arbete mot resebranschen som vi bedrivit i över sex år tillsammans med våra svenska samarbetspartners lönar sig. Tyskarna reser mest utomlands i Europa och researrangörer har en stark ställning i det segment av äldre par som VisitSweden riktar sig mot på den tyska marknaden, säger Helene Berg, VisitSwedens regionchef för Centraleuropa.

Det är VisitSweden, Swedish Lapland, Kiruna Lappland och Göteborg & Co som arrangerar årets Dertour Academy tillsammans med Dertour. Sponsorer är SAS, Scandic, Tourism in Skåne, VisitVärmland, Icehotel, SJ, Stena Line, Arlanda Express och Slowfood Sapmi. Samarbetet med Scandic och SJ förstärker arrangemangets hållbarhetsprofil.

Program (2 omgångar med ca 300 deltagare per gång)

21-23 november och 25-27 november
”Pretours” till Stockholm, Sörmland, Östergötland, Västergötland, Skåne, Blekinge, Småland, Dalarna, Värmland och Bohuslän

24 november och 28 november
Invigning och rundvandring i Göteborg

25 november och 29 november
Ankomst till Kiruna
Lunch på Arena Arctica med efterföljande produktutbildning för Dertours personal
Övernattning på Icehotel för del av gruppen

26 november och 30 november
Produktutbildning för Dertours personal på Scandic Ferrum och Folkets hus
Aktiviteter på Icehotel: isskulptering, samiska aktiviteter (lassokastning och renslädestur), hundspannstur och skotertur
Fackelvandring till Nutti Sami Siida längs Torneälven, samisk middag
Övernattning på Icehotel för del av gruppen

27 november och 1 december
Produktutbildning för Dertours personal på Scandic Ferrum och Folkets hus
Rundvandring i Vinterstad Kiruna (skridskobana, öppna butiker, fackelupplysta gator)
Avslutningsgalakväll ”The beginning and the end”, med mat och dekoration från Skåne och Kiruna

28 november och 2 december
Avresa Kiruna

28 november – 1 december och 2-5 december
”Posttours” i Swedish Lapland: Björkliden, Abisko, Jokkmokk, Polcirkeln, Arvidsjaur, Luleå, Esrange, Vittangi, Harads (Tree Hotel), Överkalix, Gällivare och Umeå.

För mer information www.visitsweden.com/partner, www.dertour.de

Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00, [email protected]
Helene Berg, direktör Centraleuropa VisitSweden, tel +49 1 72 418 66 58, [email protected]
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 0705-25 04 56, [email protected]