Nyhet11 april 2024

Swedish Workshop: Svenska deltagare vittnar om enormt intresse från internationella researrangörer

Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intresset för kommande Swedish Workshop i slutet av april . Bland annat Visit Umeå:
visit-sweden-workshop-mandag-1123 (1)
Foto: Fredrik Larsson

"Jag har aldrig, under mina år som jag deltagit på Swedish Workshop, upplevt att sådant starkt intresse från researrangörerna. Bokningen inför workshopdagen hann knappt öppna så blev våra tider fullbokade! Det känns fantastiskt roligt!” säger Erja Back, Visit Umeå som på Swedish Workshop representerar Bothnian Costal Route.

Tidigare har Visit Sweden berättat hur man tvingats tacka nej till fler amerikanska researrangörer att delta på Swedish Workshop i Södertälje, på grund av det stora intresset för Sverige som destination och Visit Swedens evenemang. Det finns helt enkelt inte plats.

"Visit Swedens uppdrag är ju att öka det internationella intresset för Sverige som turistland genom att marknadsföra Sveriges utbud för turister och vi ser tydligt hur intresset för att upptäcka och uppleva Sverige ökar", säger Visit Swedens vd Susanne Andersson.

"Samtidigt ser vi hur konkurrensen om turisterna som intresserar sig för Norden hårdnar och hur tillgängligheten till Sverige från utlandet ännu inte riktigt återhämtat sig till motsvarande som innan pandemin", säger Susanne.

Visit Sweden har arrangerat Swedish Workshop regelbundet sedan 1984 och denna gång arrangeras evenemanget i Södertälje i slutet av april. Det är en mötesplats för kvalitetssäkrade internationella researrangörer och aktörer från svensk besöksnäring och svenska destinationer. Förhoppningen är att skapa relationer som leder till affärer och besökare till Sverige. Evenemanget är fullbokat.

"Södertälje är taggade inför att stå värdar för Swedish Workshop 2024. Vi ser verkligen fram emot att visa upp del av vår besöksnäring för alla deltagare. Så roligt att intresset för Sverige som destination är stort, vi har redan fått massvis med mötesförfrågningar och bokningar på visningsresorna. Tillsammans med Visit Sweden och alla fantastiska destinationer kommer vi att skapa ett toppenevent", säger Karolina Zander, destinationsutvecklare, Södertälje kommun.

Swedish Workshop anordnas alltid i samarbete med en eller flera regionala aktörer inom turistnäringen, regionala turismorganisationer och destinationsbolag. Denna gång tillsammans med kommunala Destination Södertälje.

De som är intresserade av Visit Swedens kommande workshops, eller andra erbjudanden från Visit Sweden:

Visit Sweden är svenska statens nationella turismorganisation - ett företag med nationellt uppdrag att marknadsföra resmålet Sverige genom effektiva kommunikationskanaler. Visit Sweden verkar även som enande, proaktiv kraft som tillsammans med turismbranschen bidrar till att öka Sveriges attraktions- och konkurrenskraft som resmål. Bolaget arbetar för att tillsammans med den svenska turismbranschen nå de för Sverige mest eftertraktade målgrupperna för en hållbar turism i syfte att generera ökad turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning i Sverige. Visit Sweden är baserat i Stockholm med representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har cirka 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till marknadsföring 104,6 miljoner kronor. Mer info på www.visitsweden.com/corporate

Visit Sweden

Pressbilder från Visit Sweden