Nyhet23 september 2024

Efter Visit Swedens korta filmer om säkrare upplevelser i naturen: Premiär för serien Svenska Äventyr på TV4 Play

Det som började med fem korta informationsfilmer för säkrare upplevelser i svensk natur, har blivit en hel äventyrsserie på TV4 Play. Serien Svenska Äventyr är enligt och skaparna Robin Trygg och Anders Klapp: ”En hyllning till den svenska naturen och de fantastiska äventyr vårt land erbjuder den som vågar sig ut”.
Sv Äventyr
Foto: TVpplay

Den nya TV-serien Svenska Äventyr växte fram parallellt under arbetet med fem informationsfilmer om säkrare naturupplevelser för nybörjaräventyrare, på uppdrag av Visit Sweden och Tillväxtverket, där kända äventyrare och etablerade, svenska organisationer medverkade för att säkerställa innehållet, bla experter från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Svenska Kanotförbundet, Svenska Klätterförbundet, Fjällsäkerhetsrådet, Friluftsfrämjandet och Svenska Cykelförbundet.

Visit Sweden och Tillväxtverket bekostade produktionen av de korta informationsfilmerna för att tillmötesgå ett tilltagande behov bland besöksnäringsföretag om att sprida kunskap, i samband med ett ökande intresse för autentiska naturupplevelser, efter pandemin.

- När vi nu inte längre har tilldelade medel för att marknadsföra Sverige mot svenskar, är det oerhört positivt med den här nya TV-serien som skapades i samband med våra informationsfilmer, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.

Berättelserna, engagemanget och äventyren växte och behövde berättas

I serien möter tittaren personer och äventyrare med starka livsberättelser. Deras levnadsöden, utmaningar, glädje och sorger står i fokus: framgångar och motgångar. Bland annat Annelie Pompe, Matilda Söderlund och Said Belhaj som klättrar i Bohuslän och fridyker i Smögen, Peter Persson som reser genom en av Sveriges sista orörda urskogar i norra Dalarna, naturvårdaren Sebastian Kirppu och utekocken Elle Nikishkova. Även OS-medaljören Jenny Rissveds och Sarah Swallow som bike-packar med mountainbike runt Mälaren samt Linda Åkerberg och Emil Gyllenberg som paddlar kajak genom Stockholms ytterskärgård.

Serien Svenska Äventyr finns på TV4 Play har helt och hållet skapats och producerats av Robin Trygg och Anders Klapp. Visit Sweden hoppas att den natursköna serien ska hitta ut i Europa och öka intresset för fler svenska naturupplevelser.

- Att film och genuina filmmiljöer har stark dragningskraft och attraherar resenärer är väl känt, avslutar Susanne Andersson.

För bild och film, Svenska Äventyr: Robin Trygg, 070-401 89 61 eller Anders Klapp, 070-621 15 00.

Till serien Svenska Äventyr, TV4 Play: https://www.tv4play.se/program/fc09fb68ecc2168fceb7

Informationsfilmerna om säkrare naturupplevelser på svenska och engelska, finns på Visit Swedens sajt för företag och organisationer att fritt hämta och använda: https://corporate.visitsweden.com/kunskap/naturturism/sakra-naturupplevelser/

För mer pressinformation:

Visit Sweden: https://corporate.visitsweden.com/om-oss/kontakta-oss/Press-Media-Corporate/